Republika głuchych na dźwięki i głosy

Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie
wraz z Burmistrz Wołomina Elżbietą Radwan
oraz Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS

serdecznie zapraszają
na
Performatywne czytanie „Republiki głuchych” Illi Kaminskiego z towarzyszeniem improwizacji muzycznych. Prowadzenie Anna Łazar
W dwóch lokalizacjach:
Środa, 21 lutego br. o godz. 19.00 Ukraiński Dom ul. L. Zamenhofa 1 Warszawa
Piątek, 23 lutego br. Godz. 18.00 Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie
Wstęp wolny

„REPUBLIKA GŁUCHYCH NA DŹWIĘKI I GŁOSY” Performatywne czytanie „Republiki głuchych” Illi Kaminskiego z towarzyszeniem improwizacji muzycznych Marka Otwinowskiego i Tomasza Sikory odbędzie się z udziałem publiczności. Prowadzenie Anna Łazar.

Punktem wyjścia jest tekst „Republika głuchych” Illi Kaminskiego w tłumaczeniu Anny Łazar, wydanej w Warsztatach Kultury w Lublinie w 2023 . Wiersze Kaminskiego mają charakter dramatu poetyckiego, podzielone są na dwa akty a każdy wiersz to oddzielna scena. Osoby zgromadzone na wydarzeniu nie przygotowując się wcześniej przeczytają wybrane wiersze, dzięki czemu uchwycony zostanie moment inicjalnego kontaktu czytelnika/czytelniczki z tekstem i zdziwienia, który wywołuje przy pierwszej lekturze. W czasie spotkania zniknie podział na performujących i obserwujących, za wyjątkiem jednoznacznie stojących po stronie perfomujących, szeroko cenionych w świecie elektronicznych muzyków alternatywnych Marka Otwinowskiego i Tomasza Sikory, którzy towarzysząc tekstom stworzą muzyczne improwizacje. Ich muzyka ma charakter głęboko współczesny. Artyści posługują się wyjątkowymi, istniejącymi niekiedy tylko w jednym egzemplarzu, samodzielnie wykonanymi instrumentami elektro-akustycznymi, ale także saksofonem i in. Poruszają się w obszarze muzyki narracyjnej i ilustracyjnej, prac teatralnych i performatywnych, łącząc w swojej twórczości różne gatunki i style – od rocka przez muzykę improwizowaną, muzykę konkretną, eksperyment, pastisz, absurd, histerię i dramat radiowy. To również autorzy prac scenicznych operujących dźwiękiem i posługujący się wyjątkowymi, istniejącymi niekiedy tylko w jednym egzemplarzu, samodzielnie wykonanymi instrumentami elektro-akustycznymi, na przykład audiospektakl pt. „Stolik” czyli koncert na zamplifikowanym elektro-akustycznym stole.

Ze wstępu Jerzego Jarniewicza

„Kaminsky napisał poemat o wojnie. O wojnie wprawdzie wyimaginowanej, wykreowanej w jego wyobraźni, toczącej się w anonimowym państwie i bez nazwanych wrogów, ale jednocześnie bardzo realnej. Jej bliskość, powiedziałbym nawet: swojskość dodaje lekturze grozy; zbyt bowiem dobrze znamy opisywane tu formy bestialstwa. Zbyt dobrze znamy sceny, w których wojna wkracza w życie prywatne, rozrywając nić pajęczą miłości i nadziei. […]
Ten niedosłyszący, urodzony w Odessie poeta, a więc specjalista od słów, pisze opowieść o słowie cielesnym, angażującym nas w tym najbardziej podstawowym wymiarze naszego istnienia, jakim jest nasza fizyczność. Język staje się nami. Kiedy słowo głuchych zamienia się w ruch ciała, a dźwięk w bezgłośne miganie, przestrzeń dzieląca słowo od czynu zwęża się lub całkiem zamyka. Zanika Eliotowski cień, który pada „pomiędzy ideę / i rzeczywistość / pomiędzy zamiar / i dokonanie” (tłum. Czesław Miłosz). […]
A co z ustami? Jeśli mają tu coś jeszcze do roboty, to tylko jako organ ofensywnego działania – splunięcia. Głuchoniemy Pietia spluwa na jednego z obcych żołnierzy, za co płaci śmiercią. W odpowiedzi na tę zbrodnię mieszkańcy Wasenki głuchną – decydują się nie słyszeć padających rozkazów. Nikt już oprawców nie słyszy, a tym samym: nikt oprawców nie słucha. To oczywista rebelia, która łączy, budując solidarną wspólnotę: autonomiczną republikę głuchych.”

Biografie

  • Marek Otwinowski (maot) – basista, improwizator, kompozytor, producent; autor muzyki teatralnej i słuchowisk radiowych; współzałożyciel grupy artystycznej Karbido (2003-) i współautor wszystkich jej prac – nagradzanych i prezentowanych na całym świecie. Muzyk szwajcarskiego trio Rheino de Rotten; współautor cyklu prac Music 4 buildings (2009-). Na co dzień projektant graficzny, autor scenariuszy teatralnych i przekładów poezji ukraińskiej.
  • Tomasz Sikora – Muzyk, filozof, realizator dźwięku, animator kultury i promotor zbliżenia kultur i narodów. Praktyk współpracy kulturalnej ze Wschodem. Razem z wrocławskim zespołem Karbido od 2004 roku współpracuje z Jurijem Andruchowyczem, z którym zespół wydał 5 płyt i zagrał kilkanaście tras koncertowych w Ukrainie, Polsce, Czechach i Niemczech. Współpracował również z zespołami DakhaBrakha, VJ Grupa Cube. Uczestnik projektu „rozdilovi” z udziałem Serhija Żadana. Z zespołem Karbido uczestniczy też w projektach „Stolik” (kilkaset koncertów na całym świecie), Music4Buildings i innych.
  • Anna Łazar – kuratorka, autorka tekstów, wykładowczyni na Gender Studies im. Marii Konopnickiej i Marii Dulębianki IBL PAN (od 2020), w Instytucie Sztuki PAN (od 2019), tłumaczka (m.in. Dlaczego w sztuce ukraińskiej są wielkie artystki 2020, Planeta Piołun 2022, Republika Głuchych 2023), kuratorka wystaw: Zabójstwo do przyjęcia (Berlin przestrzeń miejska 2022), W jakim pięknym miejscu jesteśmy (Muzeum Sztuki w Łodzi 2022), Nie wiem, kto opowiedział mi tę historię (Biuro Wystaw w Warszawie i Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie 2021), Ukraina Wzajemne Spojrzenia (MCK Kraków 2021), Stół kobiet Anny Baumgart (Muzeum Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie 2020). Członkini sekcji polskiej AICA i rady programowej Fundacji Pogoń Ruska.
    Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie otrzymało wsparcie udzielone w ramach funduszu Creators for Ukraine zarządzanego przez CISAC we współpracy z ZAiKS-em.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Muzeum im. Zofii i Wacława Nałkowskich w Wołominie, Gmina Wołomin